KÖP-OCH LEVERANSVILLKOR
Leveranstid
Beräknad leveranstid till just dig visas i vår checkout.
Normal leveranstid är 4-5 arbetsdagar från lagd order, men just din leveranstid beror på hur ofta leveranser sker till just ditt postnummer – titta i vår checkout!
Vi gör alltid vårt bästa för att skicka din beställning så fort som möjligt. Ibland kan det ta någon dag extra på grund av förseningar hos fraktbolaget, eller om vi har en ovanligt hög ordervolym.
Köpvillkor för varor med längre leveranstidNär du beställer varor med längre leveranstid, innebär det att vi inte kan leverera dessa varor omedelbart. Istället kommer vi att samla alla dina varor och skicka dem i ett och samma paket när hela din beställning är klar för leverans. Detta gör vi för att minimera koldioxidutsläpp och för att ta hänsyn till miljön.
Vad du behöver veta:
- Förväntad Leveranstid: Varor med längre leveranstid har en förväntad leveranstid som är längre än standardleveranstiden. Den exakta tiden för leverans kommer att anges vid beställningstillfället och kommuniceras i din orderbekräftelse.
- Samlad Leverans: För att minska miljöpåverkan kommer vi att vänta med att skicka din beställning tills alla varor är klara för leverans. Detta innebär att om du har beställt både varor med kort och lång leveranstid, kommer hela din beställning att skickas när alla varor är tillgängliga.
- Möjlighet att dela beställningen: Om du föredrar att få de varor som är tillgängliga tidigare, kan du kontakta vår kundtjänst för att diskutera alternativ för delad leverans. Observera att extra fraktkostnader kan tillkomma vid delad leverans.
- Miljöansvar: Vi är engagerade i att minska vår miljöpåverkan och uppskattar ditt tålamod och din förståelse för att vi samlar dina varor för att minska koldioxidutsläpp och emballageavfall.
Vi tackar för ditt tålamod och för att du hjälper oss att göra en insats för miljön. Om du har några frågor eller behöver mer information, tveka inte att kontakta vår kundtjänst.
Expresstillverkning
Hamna först i tillverkningskön!
Lägger du din beställning före kl. 12:00 tillverkas och skickas din vara från oss samma dag (arbetsdagar).
Därefter levererar fraktbolaget normalt inom 1-2 arbetsdagar. Din leveranstid beror på hur ofta leveranser sker till just ditt postnummer – titta i vår checkout! Ibland kan det ta någon dag extra på grund av förseningar hos fraktbolaget.
Leveranssätt
Vi skickar ditt paket med Bring eller PostNord. I leverantörens app eller på leverantörens hemsida kan du följa din leverans och hålla dig uppdaterad om försändelsen. När din order har packats hos oss får du ett mail med en spårningslänk.
Ombud
I checkout-processen kan du, med hjälp av ditt postnummer, välja det utlämningsställe som passar dig bäst. När paketet levererats och kan hämtas ut får du en avisering via sms - ett sms för vardera kolli med er hämtkod.
Om paketet inte hämtas ut inom 7 dagar returneras det automatiskt till Rofa Design och du får ett mail om detta. När vi skickar dina varor på nytt tillkommer en frakt-/hanteringsavgift på 99 kr.
Hemleverans
Beställer du med hemleverans levereras ditt paket direkt till dörren.
Observera att beställer du över 2000 kr krävs id-verifiering.
Orderbekräftelse
Efter genomfört köp och när vi mottagit din beställning så skickas det automatiskt en orderbekräftelse till den e-postadress som du angivit i beställningen. Kontrollera även din skräppost. Kontrollera alltid din orderbekräftelse så att denna stämmer överens med det du har beställt.
Om något inte stämmer eller om du inte fått någon bekräftelse så ta kontakt med oss omgående. Du kommer även att få ett nytt e-mail från oss när dina varor är packade och på väg till dig. Spara alltid din orderbekräftelse tills du har fått ditt paket och kontrollerat att paketets innehåll är samma som du har beställt.
Presentkort
Rofa Design säljer digitala presentkort. Presentkortet är giltigt som betalning för varor hos oss på Rofa Design. Presentkortet går inte att byta mot kontanter eller överföra till kontokort. Presentkortet är giltigt i ett år från köpdagen och kommer som en pdf-fil till er via mail efter att beställningen är lagd. Rofa Design ansvarar inte för borttappade eller stulna presentkort.
Transportskador
Upptäcker du skador på paketet vid utlämningsstället så ska du inte hämta ut paketet. Kontakta oss så hjälper vi dig med en skadeanmälan. Vi ser till att du får en ny order skickad omgående. Detta gäller förstås även om du upptäcker skadan först när du öppnat paketet. Läs mera om detta under rubriken.
Force Majeure
Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning gällande leveransförseningar. Rofa Design ersätter ej för eventuella dröjsmål som sker utom vår kontroll.
Reklamationer
Vi eftersträvar alltid att du ska vara så nöjd som möjligt med ditt köp från oss. Om du av någon anledning inte skulle vara nöjd med din vara, kontakta oss så fort som möjligt så hjälper vi dig.
Du når vår kundtjänst via e-mail på kundservice@rofa.se eller via telefon 08-530 434 10.
Returnering av varor
Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera omärkta och felfria varor utan att ange någon anledning, s k ångerrätt. Lappar, etiketter och eventuella produktförpackningar ska medfölja returen i ursprungligt skick. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits.
Observera att produkter med personlig märkning, ej omfattas av ångerrätten enligt 2 kap 11§ 3p av Distans & hemköplagen.
Se Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
- Varor som returneras till Rofa Design skall vara oanvända och i originalförpackning.
- Vid retur av omärkta produkter återbetalas inte avgiften 59kr för tidigare frakt.
- Returnerar du hela din beställning betalar vi tillbaka hela varuvärdet, men inte fraktkostnaden eller tilläggsavgifter för exempelvis expresstillverkning.
Vid en godkänd retur av varor där det överenskommits att återbetalning skall ske återbetalas beloppet för varorna tillbaka via Klarna.
Observera, om du har en faktura som förfaller innan vi hanterat din retur måste denna faktura betalas i sin helhet för att slippa påminnelseavgifter, du får återbetalning när vi hanterat returen. Om du önskar skjuta upp förfallodatumet kan du kontakta Klarna.
Returnera aldrig varor utan att först ha kontaktat vår kundtjänst.
För vidare information hur klarna hanterar återbetalningen kan du klicka på följande
länkVi reserverar oss mot eventuella felskrivningar i produktbeskrivning samt prissättningar.
Betalningsalternativ
I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning, direktbetalning samt Swish. Våra fakturor skickas ut via e-mail i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 30 dagar. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos Klarna.se.
Beställning
Vi har endast möjlighet att ta emot ordrar via www.rofa.se. Om du behöver hjälp med din beställning så är du varmt välkommen att höra av dig till vår kundtjänst. Om beställaren är under 18 år skall beställningen gå via målsman.
Layout & Bild
Rofa Design förbehåller sig rätten att för produkter med personlig förädling justera gemener, versaler samt text för att valt motiv skall bli så likt visningsbild som möjligt. Av kund uppladdade bilder konverteras till svartvita.
Egen loggotyp/layout
Vi bjuder på logoavgiften om du beställer över 50 st produkter av samma sort.
Beställningar under 50 st produkter debiteras med 650kr per timme för framtagande av logotyp och korrektur. Denna summa är ej återbetalningsbar om kund ångrar sin beställning innan ordern gått till tillverkning.
Vi trycker ej varumärkesskyddade loggor/motiv såsom idrottsföreningar, disneyfigurer eller liknande. För det behövs ett skriftligt godkännande från ägaren av varumärket.
Kontakta kundtjänst för att göra beställningar med egen logo.
Dataskydd
Hos Rofa Design betyder dataskydd och datasäkerhet mycket. Nedan finns våra riktlinjer för behandling och skyddande av dina personliga data.
Hur skyddar vi dina personliga data?
När du gör en beställning överförs personliga uppgifter till oss. För att dessa inte skall komma i fel händer krypterar vi dem med SSL-metoden. Det är den för tillfället mest använda och säkraste överföringsmetoden på internet. Den används varje gång som känsliga data överförs.
SSL (Secure-Socket-Layer)
Med SSL (Secure-Socket-Layer)-metoden skyddas data som en kund skickar till en firmaserver via internet. SSL ger trefaldigt skydd:
- De in-data som ska överföras krypteras.
- Det säkerställs att formuläret endast kan skickas tillbaka till den server den är öppnad ifrån.
- Det kontrolleras att data är mottagna i komplett och oförändrad form.
Loggstatistik
Vi använder loggstatistik på rofa.se. Detta innebär att ett statistiksystem samlar upp information som kan ge en statistisk bild av hur många besökare vi har, varifrån de kommer och vilken webbsida som besöktes. Loggstatistiken används endast i avsikt att optimera rofa.se.
Behandling av beställnings- och personuppgifter
I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Vi registrerar alltså dessa uppgifter endast för att vi ska kunna leverera varor åt dig. Dessa uppgifter ska inom bokföringslagen sparas i sju år. Därefter raderas de i sin helhet.
Dina beställningsdetaljer sparas i Rofa Designs ordersystem. Om du vill ha en papperskopia på de uppgifter som lagras kan du skriva ut din orderbekräftelse. Denna visas på skärmen när du har skickat din beställning. Du får också en bekräftelse skickat till den e-mailadress du har angivit i din beställning. Rofa Design garanterar att alla lagrade personliga uppgifter om dig behandlas konfidentiellt enligt GDPR (General Data Protection Regulation). Vi lagrar endast de uppgifter som vi behöver för att kunna genomföra din beställning.
Enligt GDPR har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta gärna vår kundservice så hjälper vi dig.
Informationen du lämnar om dig själv används av rofa.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi samarbetar med en rad andra företag som sparar och behandlar data. Dessa företag behandlar uppgifterna uteslutande på uppdrag av oss och får inte använda dem för egna ändamål. Vi samarbetar endast med databehandlare i EU eller länder som kan hålla dina uppgifter skyddade. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Rofa.se använder uppgifter från kundregistret för att hantera ordrar, och generera egen statistik för att anpassa webbplatsen till dig som kund. Din emailadress kan användas i marknadsföringssyfte för att ge dig personlig reklam. Du kan även prenumerera på vårt nyhetsbrev. Du kan när som helst avbryta din prenumeration, antingen via länken i nyhetsbrevet eller genom att kontakta vår kundservice.
Dina rättigheter:
Tillgång till dina personuppgifter
Du har rätt att begära att få en bekräftelse från oss om vi behandlar personuppgifter som rör dig, samt i sådant fall begära tillgång till de personuppgifter som vi behandlar om dig, ett sk registerutdrag.
Begära rättelse
Vidare har du rätt, om du anser att en uppgift om dig är felaktig eller ofullständig, rätt att begära att uppgiften ska rättas.
Återkalla samtycke
I den utsträckning vi behandlar dina personuppgifter med stöd av ditt samtycke har du rätt att, när som helst, återkalla ditt samtycke till behandlingen med omedelbar verkan.
Motsätta dig en behandling som stödjer sig på en intresseavvägning
Du har rätt att motsätta dig behandlingar som stödjer sig på en intresseavvägning som du har personliga skäl som rör situationen. Vi får dock fortsätta att behandla dina uppgifter, trots att du har motsatt dig behandlingen, om vi har tvingande berättigade skäl för behandlingen som överväger integritetsintresset.
Radering
Under vissa omständigheter har du rätt att få dina personuppgifter raderade, t ex om behandlingen stödjer sig på ett samtycke och du återkallar detta samtycke. Detta gäller dock inte om vi exempelvis är skyldiga enligt lag att bevara uppgifterna.
Begränsning av behandling
Du har även rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Om du begär att behandlingen av dina uppgifter ska begränsas kan det dock medför att vi inte kan uppfylla våra eventuella skyldigheter gentemot dig under den tid behandlingen begränsats.
DataportabilitetSlutligen har du rätt att få en kopia på de personuppgifter som rör dig i ett strukturerat format (dataportibilitet) så att du har möjlighet att överföra dem till ett annat företag om du vill. Rätten till dataportabilitet, till skillnad från rätten till registerutdrag, omfattar således endast uppgifter som du själv har tillhandahållit till oss och som vi behandlar med stöd av vissa lagliga grunder, tex ett avtal med dig.
VisselblåsningVi värdesätter öppenhet och integritet och strävar ständigt efter att upprätthålla höga etiska standarder. För att främja en trygg och ansvarsfull arbetsmiljö har vi implementerat en visselblåsarfunktion som gör det möjligt för våra medarbetare och andra intressenter att rapportera oegentligheter eller oroande beteenden.
Vår visselblåsarbox är en plattform som ger en stark och konfidentiell kanal för att rapportera missförhållanden. Vi uppmanar alla medarbetare, kunder, leverantörer och andra intressenter att använda denna funktion om de stöter på situationer som strider mot våra värderingar och lagar. Läs mer och anmäl på visselbox.se/rofa.
Vem kontaktar jag vid frågor?
Om du har några frågor om vår behandling av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss. Du vänder dig till vår kundtjänst med dina frågor. Maila kundservice@rofa.se så hjälper vi dig.
ROFA Design AB
Stavtorp 9
148 96 SORUNDA
Org nr: 556573-1675